Základní škola Štěpánov

Adaptační dny

září 2022

Jako každoročně, i letos se školní metodička prevence a školní psycholožka věnovaly na začátku roku třídním kolektivům, které dostaly nového třídního učitele, a připravily pro tyto třídy adaptační dny.

Jako první si užili adapťák sedmáci. Třída 7. A je nově spojena v jeden celek, a dostala také novou paní třídní učitelku, proto bylo nadmíru nutné všechny holky a kluky stmelit. Byly tedy zařazeny zejména hry, kdy se potkávaly nahodile rozdělené jednotlivé skupinky, které navzájem zjišťovaly, co mají společného. Dále si žáci vyzkoušeli hru „Gordický uzel“, kdy se musely zamotané skupinky rozmotat. Aktivita „Ovečky a překážka“ donutila sedmáky přemýšlet, jakým způsobem zvládají své problémy a hra – morální dilema „Vyber srdce“ naučila děti zase diskutovat.

Jako druzí měli adaptační den třída 5. B. Tato třída je jako jediná prvostupňová třída v budově druhého stupně a taky mají nového pana učitele třídního. Děti nejdříve hádaly, co mají pan učitel, metodička a psycholožka jako oblíbené (záliby, večerníček apod.). Také hrály hru „Batoh“, kdy do obrázku batohu napsaly dvě pravdivé informace a jednu lživou, a pak každý sám za sebe tipoval, která by mohla být lží. Nechyběla ani hra „Molekuly“, kdy lektorka řekne číslo a žáci musí vytvořit skupinu se stejným počtem členů.

Třída 6. A, která přešla také na druhý stupeň, adaptační den ale nezbytně nepotřebovala, protože si ponechává paní učitelku stejnou. Jejich paní učitelka jim však hraní socializačních her vynahradila ve svých hodinách, kdy spolu například hráli hru „Klávesnice“ (postupné mačkání papírových kartiček s čísly v pořadí od 1 do 32). V této hře dokonce dosáhli nového školního rekordu 8, 77 s.

Jako poslední si vychutnala adaptační den třída 6. B. Vyzkoušela si například tipovačku „Pan učitel v hlavní roli“, při které žáci postupně poznávali svou novou paní učitelku třídní. Také společně hráli hru „Těsný kruh“, kdy nesměli pustit vybrané spolužáku dovnitř kruhu. Děti nadchla jako vždy hra „Padací vor“, při které museli zachraňovat své padající spolužáky do své otevřené náruče, a hra „Katamarán“, kdy se celá třída musela spojit, aby společně „přeplavili“ po novinách celou místnost.

Adaptační dny jsou pro naše žáky opakovaně velkým přínosem, neboť se při nich děti naučí spolupracovat, tolerovat se, ustupovat apod., čímž se výrazně zlepšuje klima třídy.